Kolej Izerska – trasa kolejowa nr 311, biegnąca od Jeleniej Góry, przez Jakuszyce do czeskiego Liberca.
1. Kolej powstała w latach 1898-1902. Obsługiwała trasę Wałbrzych – Jelenia Góra – Liberec, łącząc Prusy z Austro-Węgrami. Początkowo służyła do transportu towarowego, a z czasem rozszerzono zakres usług o przewóz pasażerów.
2. Ze względu na różnicę poziomów między Tanvaldem i Kořenovem trzeba było zastosować podwójną listwę zębatą systemu Abta. Na długości 7 km różnica ta wynosiła 235 m, a na dwóch najbardziej stromych odcinkach nachylenie dochodziło do 58 promili.
3. W 1923 r. została uruchomiona trakcja elektryczna. W 1926 r. na trasie pojawił się, zaprojektowany specjalnie na potrzeby kolei izerskiej, wagon elektryczny Baureihe ET 89. W 1927 r. obsługę linii przejęły elektryczne wagony silnikowe.
4. W 1945 r. został wysadzony most na rzece Bóbr w Jeleniej Górze, a następnie zdemontowano niemiecką sieć trakcyjną. Po II wojnie światowej trasa przez 65 lat, poza kilkumiesięcznym epizodem wznowienia działalności na linii Szklarska Poręba Górna-Jakuszyce, była nieużywana.
5. Kolej wznowiła działalność w 2010 r. Kursuje na trasie Jelenia Góra – Szklarska Poręba – Harrachov (Czechy) – Kořenov (Czechy) – Liberec (Czechy). Oferuje 120 miejsc. Kolej izerską obsługują Koleje Dolnośląskie.
6. Trasa z Jeleniej Góry do Kořenova liczy 53 km. Czas przejazdu wynosi ok. 1 godz. 40 min., wliczając w to przesiadkę w Szklarskiej Porębie Górnej. Z Jeleniej Góry do Liberca trasa liczy 87 km, a na przejazd trzeba liczyć ok. 3 godz.
7. Jest to najwyżej położona linia kolejowa w Polsce. Najwyższym punktem na trasie są Jakuszyce (886 m n.p.m.), a najwyżej położoną stacją kolejową jest Szklarska Poręba Jakuszyce.
8. Trasa Kolei Izerskiej przebiega przez malownicze tereny pośród wzniesień Gór Izerskich i Karkonoszy. W sezonie zimowym korzystają z niej narciarze, którzy wybierają się do ośrodka narciarskiego w Jakuszycach.
9. We wsi Kořenov, w budynku dawnej stacji kolejowej działa muzeum kolei zębatej. Prezentuje historię kolejnictwa na tym terenie, w tym archiwalne zdjęcia z budowy kolei. Posiada również kolekcję kół zębatych. Ponadto można tu zwiedzić dawną parowozownię lub zobaczyć elementy taboru, który funkcjonował niegdyś na tej trasie.
10. Historia Kolei Izerskiej została opisana w książce „Kolej w Szklarskiej Porębie” autorstwa Dominika Kara, która została wydana w 2010 r. przez wydawnictwo Libra.