Na świecie jest kilka miast, z którymi nierozerwalnie związane są charakterystyczne dla nich budowle. Kilka przykładów słynnych budowli w różnych miastach świata: Statua Wolności w Nowym Jorku, Brama Brandenburska w Berlinie, Kreml w Moskwie, Big Ben w Londynie, Statua Chrystusa Zbawiciela w Rio de Janeiro, Pałac Kultury i Nauki w Warszawie itp. Również Paryż ma swoją budowlę nierozerwalnie z nim związaną. Tą budowlą jest Wieża Eiffla. W cywilizowanym świecie jest sporo osób, które bez namysłu Wieżę Eiffla przypiszą do Paryża.
Jak z większością tego rodzaju budowli tak i wokół Wieży Eiffla zgromadzonych jest wiele ciekawostek.
1. Wbrew ogólnej przyjętej wiedzy Gustaw Eiffel nie był jedynym pomysłodawcą i autorem wieży nazywanej od jego nazwiska. Co prawda pomysł powstał w jego pracowni architektonicznej, ale jego twórcami byli Maurice Koechlin i Émile Nouguier. To oni wspólnie z Gustawem Eifflem w roku 1884 zgłosili i zarejestrowali patent. Pod koniec 1884 roku Eiffel na drodze odkupienia wszystkich praw autorskich od swoich współpracowników stał się jedynym właścicielem pomysłu i projektu.
2. Budowę wieży rozpoczęto w 1887 roku i na czele tego karkołomnego jak na tamte czasy zadania stanął Maurice Koechlin, zostając kierownikiem budowy.
3. Pomysł zbudowania Wieży Eiffla związany był z obchodami setnej rocznicy wybuchu rewolucji francuskiej z roku 1789.
4. Wieża Eiffla zaprojektowana została jako konstrukcja stalowa o wysokości 300 metrów, a wraz z masztem flagowym na jej szczycie miała 312,27 m wysokości. Obecnie wieża ma wysokość 324 m ze względu na zamocowaną na jej szczycie anteną.
5. Wieża zbudowana została z 18 038 metalowych części do połączenia których zużyto 2,5 miliona nitów. Cała konstrukcja wsparta jest na czterech 25 metrowych podstawach.
6. Według wyliczeń cała wieża łącznie z betonowymi filarami waży około 10 000 ton. Pomalowanie całej konstrukcji wymaga zużycia około 50 ton farby.
7. Cała konstrukcja wzniesiona została przez ekipę licząca jedynie 250 pracowników. Pracownicy uwijali się wznosząc konstrukcję po 10 godzin dziennie. 31 marca 1889 roku prace zostały zakończone.
8. Na szczycie wieży położona jest mała platforma, aby do niej dotrzeć należy pokonać 1710 stopni licząc od samej ziemi. Turyści decydujący się pokonać dostępny dla nich odcinek schodów mają ich do pokonania mniej w zależności od którego i do którego poziomu chcą wejść. Dla leniwych do dyspozycji jest winda.
9. W momencie otwarcia Wieży Eiffla była ona najwyższą budowlą świata. Światową palmę pierwszeństwa straciła w roku 1930 na rzecz Chrysler Building znajdującego się w Nowym Jorku. Natomiast we Francji detronizacja Wieży Eiffla nastąpiła dopiero w roku 1973 za sprawą radiowego przekaźnika wojskowego w miejscowości Saissac.
10. Według początkowych planów wieża miała być zdemontowana po upływie 20 lat. Na szczęście nie wykonano tego planu i do dziś jest symbolem Paryża.
11. Obecnie Wieżę Eiffla odwiedza około 67 milionów ludzi rocznie, a od chwili otwarcia do chwili obecnej przewinęło się przez nią ponad 250 miliona osób.
12. W czasie II wojny na wieże można było dostać się tylko schodami, ponieważ windy na skutek odcięcia lin nośnych zostały unieruchomione. Niemcy zaplanowali umieścić na szczycie wieży potężną flagę ze swastyką, jednak ze względu na zbyt duże wiatry wiejące na tej wysokości, zrezygnowano z tego zamiaru już po pierwszej nieudanej próbie wywieszenia jej.
13. W początkach francuskiej motoryzacji, firma samochodowa Citroen wykorzystywała Wieżę Eiffla jako wielki baner reklamowy. Baner był wykonany z 250 tysięcy żarówek, tym samym został on wpisany do księgi rekordów Guinnessa.
14. Wieża Eiffla często wykorzystywana jest do rozgrywania różnych ciekawych i niekiedy ekstremalnych zawodów sportowych, pierwsze z nich odbyły się w roku 1905 i związane były z wchodzeniem na czas na poziom pierwszego piętra. W roku 1923 niejaki Pierre Labric jako pierwszy zjechał na rowerze po schodach wieży.
15. Z Wieżą Eiffla związane są też ludzkie tragedie. Według danych policyjnych około 400 osób poniosło śmieć spadając z różnych miejsc na całej wysokości. Większość spośród tych 400. przypadków to były samobójstwa.