Kanał Bydgoski to jedno z piękniejszych miejsc, które bezapelacyjnie warto zobaczyć podczas wizyty w Bydgoszczy. Ale to nie tylko miejsce piękne wizualnie. Jest to również prawdziwa kopalnia wielu niezwykle interesujących ciekawostek, które bezsprzecznie warto poznać, by zrozumieć ogromną skalę uwielbienia tego miejsca.
1. Pierwsza ciekawostka dotyczy samej budowy tego miejsca. Otóż Kanał Bydgoski zbudowany został w osiemnaście miesięcy przez blisko dziesięć tysięcy robotników.
2. Druga z ciekawostek na temat tego miejsca również dotyczy owej budowy, ale jest niestety ciekawostką niezwykle przykrą. Otóż owa budowa kosztowała życie prawie 2000 z nich, co bezsprzecznie jest liczbą ogromną, a sam fakt niezwykle dołujący.
3. Pomysł stworzenia owego kanału został zrealizowany tuż po pierwszym rozbiorze Polski w latach 1773-1774. W tamtym okresie panował władca Prus, Fryderyk Drugi.
4. Owy Kanał Bydgoski znany jest również z innego faktu. Otóż odgrywał on bardzo dużą rolę w wodnym transporcie. To właśnie nim spławiano większość drewna z Królestwa Kongresowego i Rosji, które trafiało do Cesarstwa Niemieckiego.
5. W nawiązaniu do powyższej ciekawostki można śmiało stwierdzić, że posiadał także inną niezwykłą rolę. Otóż to właśnie dzięki niemu rozwijał się handel, jak i również przemysł. Szczególnie ten maszynowy, drzewny, jak i również meblarski.
6. Inną niezwykle interesującą ciekawostką jest fakt, iż na przełomie dziewiętnastego i dwudziestego wieku, owy kanał obsługiwało ponad 3000 flisaków, którzy pracowali dla ówczesnego największego armatora, Lloyda Bydgoskiego.
7. Kanał Bydgoski miał również niezwykły wpływ na inną kwestię. Otóż zarówno w obrębie miasta, jak i również terenów podmiejskich od lat czterdziestych dwudziestego wieku, miał ogromny wpływ na rozkwit towarzyskiego życia, które wiązało się z powstającymi w jego sąsiedztwie restauracyjno-rozrywkowymi kompleksami.
8. Kanał Bydgoski ma również inne bardzo ważne znaczenie historyczne. Otóż połączył on Bydgoszcz z Nakłem, ale co istotniejsze udało mu się scalić dorzecza Wisły i Odry na podstawie ich dopływów.
9. Owe połączenia pozwoliły na stworzenie niezwykle istotnej pod kątem gospodarczym wodnej drogi śródlądowej, która stała się konkurencją dla Gdańska.
10. Owy Kanał był wielokrotnie remontowany i modernizowany, ale ani na moment nie utracił swojego historycznego uroku.