Wrocław może zaskoczyć każdego. Niemal na każdym kroku coś się pojawia, blisko ziemi jest to zazwyczaj któryś ze sławnych wrocławskich krasnali, a nad głowami przemknie kolejka gondolowa. Jak na jedno miasto to ekstrawaganckich elementów architektury miejskiej nie brakuje. Owa kolejka nad głowami turystów i mieszkańców miasta to, Polinka. Polinka to bardzo ciekawa propozycja dla osób pragnących przedostać się nad wodami Odry z jednego brzegu na drugi.
Zobacz więcej atrakcji we Wrocławiu
1. Polinka jest całoroczną koleją gondolową łączącą dwa wrocławskie brzegi Odry.
2. Pomysłodawcą i inwestorem gondolowego łączenia brzegów Odry były władze Politechniki Wrocławskiej. Gondole mają za zadanie ułatwić komunikację pomiędzy dwoma ośrodkami uczelni znajdującymi się naprzeciw siebie na dwóch brzegach rzeki: główny kampus uczelni i kompleks edukacyjno-badawczy „Geocentrum”
3. Kolej ma 500 metrów długości i kursuje na wysokości 7 metrów nad poziomem lustra wody Odry.
4. Polinka bo taką nazwę nosi Kolej, została uruchomiona w październiku 2013 roku. Przejazd jest bezpłatny dla studentów i kadry naukowej politechniki oraz innych jej pracowników. Turyści muszą zapłacić za przeprawę.
5. Kolej składa się z dwóch gondoli kursujących pomiędzy brzegami rzeki. Każda gondola może zabrać na swój pokład 15 pasażerów.
6. Gondole poruszają się z prędkością 5 metrów/sekundę, pokonanie całej trasy zajmuje niecałe 2 minuty. Parametry transportowe pozwalają na przetransportowanie 366 osób na godzinę.
7. Bilety za przeprawę są w takiej samej cenie jak normalny bilet autobusowy zgodny z cennikiem komunikacji miejskiej.
8. Zanim zorganizowano Kolej Gondolową w planach była budowa kładki komunikacyjnej łączące oba brzegi Odry. Pomysł ten odrzucono i wybudowano Kolej Gondolową.
9. W roku 2016 przeprowadzono badania wskazujące, że głównych podróżnych korzystających z przeprawy stanowią studenci. Do dnia dzisiejszego kolejka przewiozła kilka milionów pasażerów, pośród których 85% stanowią pracownicy uczelni oraz studenci. W okresie wakacyjnym ruch gondolowy znacząco się obniża.
10. Od samego początku zbudowania, obiekt ten wzbódza wiele kontrowersji. Według wielu osób była to bardzo nieudana inwestycja, tym bardziej znajdująca potwierdzenie w zbyt małej przepustowości i tworzących się zatorach wśród pragnących skorzystać z przeprawy.