Ludzik Michelin jest uważany za jeden z najstarszych znaków towarowych w reklamie. Oto kilka zabawnych faktów na temat tego słynnego sprzedawcy opon:
1. Znany powszechnie jako “Ludzik Michelin”, który jest ukochaną twarzą marki Michelin od 1898 r., bulwiasta biała maskotka nazywa się tak naprawdę Bibendum (w skrócie Bib).
2. Bibendum pochodzi od hasła “Nunc est bibendum” z “Ody” poety Horacego. W języku angielskim oznacza to “Time to drink” – “teraz jest czas na picie”.
3. Prawdziwym powodem obecności słowa “drink” w imieniu bohatera jest slogan: “Człowiek Michelin pokonuje przeszkody”. Pochodzi ono od O’Galopa, rysownika (prawdziwe nazwisko Marius Rossillon), po tym jak André Michelin, brat Édouarda i drugi współzałożyciel firmy, podzielił się z nim epifanią brata. Logo zostało przerobione na podstawie projektu monachijskiego browaru – pyzaty król na beczce.
4. Na początku Bibendum był przedstawiany jako gladiator, kick-bokser, zwinny tancerz towarzyski na włoskim rynku, a nawet jako spragniony przyjemności kobieciarz, który zachłysnął się piwem i cygarami – to ostatnie było próbą przypodobania się bogatym ludziom z klasy wyższej, którzy mieli wtedy pieniądze na zakup samochodu.
Cygaro powoli zniknęło (i z pewnością nie byłoby widoczne w reklamie w dzisiejszych czasach), a okulary zmieniły się w duże oczy, które widzimy w obecnej wersji.
5. Chociaż wyrażenie “wyglądający jak ludzik Michelin’a” jest często używane w przypadku nadwagi lub noszenia nieporęcznych zimowych ubrań, Człowiek Michelin pracował, aby zmienić nieco swój nadęty wizerunek w latach 80-tych, będąc przedstawionym jako biegnący przez opony. Jego oficjalne logo zostało nawet nieco odchudzone z okazji jego setnych urodzin w 1998 roku.
6Do 1912 roku opony nie były barwione na czarno, dlatego Bibendum jest białe.
Przed 1912 r. opony były albo szaro-białe, albo miały jasny, półprzezroczysty beżowy odcień. Węgiel został później dodany do formuły gumy jako środek konserwujący i wzmacniający.
7. Kiedy w 1969 r. po raz pierwszy na całym świecie pokazano spacer po księżycu, jeden z francuskich dziennikarzy na widok Neila Armstronga powiedział: “To niezwykłe! Przypomina mi ludzika Michelin chodzącego po Księżycu”
8. Ludzik Michelin jest również zaufanym agentem podróży, dzięki popularnym Przewodnikom Michelin, które informują podróżnych, gdzie w każdym mieście znajdują się najlepsze hotele, restauracje i inne obiekty.
9. Jest tak uwielbiany, że powstały nawet meble na jego podobieństwo.
Twórczyni Eileen Gray stworzyła pluszowe, wygodne siedzisko znane jako krzesło Bibendum w 1900 roku i do dziś jest ono powszechnie uznawane za jeden z najbardziej charakterystycznych projektów meblowych XX wieku.
10. Restauracja i bar z ostrygami znajduje się w historycznym budynku siedziby Michelin House w Londynie. Można tam znaleźć wiele wizerunków “ludzika Michelin”, takich jak witraże, mozaikowe płytki i pamiątki.
11. Kiedy w 1907 r. Michelin wydał włoskie czasopismo podróżnicze, Bibendum otrzymał stałą rubrykę, w której zamieszczał swoje przemyślenia.
12. W ostatnich latach Bibendum pojawił się gościnnie we francuskiej serii komiksów “Asterix” jako handlarz kołami rydwanu i wystąpił w 16-minutowym animowanym francuskim filmie krótkometrażowym “Logorama”, który zdobył Oscara w 2010 roku.
13. Jego imieniem nazwano nawet kategorię restauracji za przystępną cenę w przewodnikach Michelin – Bib Gourmand.
14. W 2018 roku Advertising Week przyznał nagrodę “Millennium Icon Award” światowej sławy Człowiekowi Michelin podczas uroczystości na Times Square w Nowym Jorku.
Jeden z najstarszych znaków towarowych na świecie, a dzięki swojemu globalnemu zasięgowi i emocjonalnemu wpływowi, Bibendum odegrał znaczącą rolę w popchnięciu Michelin na 11 miejsce w światowym rankingu Reputation Institute.