Lotnicza wpadka – 5 rad, jak uzyskać odszkodowanie od linii lotniczej

Cel podróży dawno wybrany, atrakcje rozplanowane, bilety zakupione, walizki zapakowane… Jesteś na lotnisku i pozostało Ci tylko czekanie. Tylko że czekanie się wydłuża, a ty widzisz na tablicy napis: DELAYED. Jedyne, co może być w tej sytuacji gorsze, to gdy DELAYED zmieni się w CANCELLED.

Jak najlepiej przebrnąć przez taką sytuację? Oto pięć rad, dzięki którym łatwiej będzie wywalczyć odszkodowanie.

Po pierwsze – poznaj swoje prawa

Stres i zdenerwowanie nie są najlepszymi doradcami. W sezonie urlopowym czekanie na lotnisku oznacza tłum ludzi, a wraz z nim upał i zaduch. Linie lotnicze mają obowiązek zapewnić Ci opiekę w postaci jedzenia i picia, lub voucherów do wykorzystania na lotnisku. Niestety zdarza się, że przewoźnik wcale nie spełni tego obowiązku lub zaspokoi minimum Twoich potrzeb.

Nie obawiaj się kupowania produktów pierwszej potrzeby. Pomimo wygórowanych cen na lotnisku, ograniczanie się może jedynie doprowadzić do wykończenia Twojego organizmu. Linia lotnicza musi o Ciebie zadbać. Pamiętaj, żeby zachować wszystkie rachunki lub od razu zrób im zdjęcia. Potwierdzenia płatności nie wystarczą do wnioskowania o zwrot kosztów. Przewoźnik musi mieć pewność, że nie kupiłeś np. alkoholu.

Po drugie – zachowaj dokumenty

Nie tylko rachunki są niezbędne do tego, aby uzyskać odszkodowanie. W przypadku opóźnienia musisz udowodnić, że faktycznie przeszedłeś przez odprawę i czekałeś na opóźniony samolot. Karta pokładowa jest podstawowym dowodem. Jeśli nie masz aplikacji przewoźnika, ale boisz się, że zgubisz kartę, koniecznie zrób jej zdjęcia.

Lecisz z innymi osobami? Ich karty pokładowe również będą potrzebne. Każda osoba, która wykupiła bilet, może uzyskać odszkodowanie w przypadku komplikacji z lotem.

Po trzecie – nie obawiaj się skorzystać z pomocy

Pasażer, który zawiedzie się na linii lotniczej, często nie chce mieć nic wspólnego z nią ani jej przedstawicielami w trudnej sytuacji. Wbrew pozorom, to błąd. Nie zawsze mamy warunki do tego, aby skorzystać z przebookowanych lotów na inny dzień lub z innego lotniska. Często życiowa sytuacja zmusza nas do tego, żeby wykupić droższy lot na najbliższy termin, a finansowa – żeby spędzić noc na lotnisku.

Linie lotnicze muszą zwrócić pieniądze zarówno za lot alternatywny, jak i za nocleg. Nie w każdej sytuacji i nie każdy przewoźnik zachowa się odpowiedzialnie, jeśli jednak otrzymujesz propozycje pomocy, skorzystaj z niej. Najważniejsze, to wszystko udokumentować i starać się przetrwać kryzysową sytuację w najbardziej komfortowych warunkach.

Po czwarte – dowiedz się, czym jest overbooking

W sezonie urlopowym overbooking zdarza się częściej, niż w innych miesiącach. A czym właściwie jest overbooking? Linie lotnicze sprzedają więcej biletów, niż miejsc w samolocie, zakładając, że ostatecznie zawsze ktoś nie stawi się na lotnisku. Zdarzyło Ci się kiedyś narzekać, że na Twoje miejsce w pociągu bilet miał jeszcze ktoś inny? W przeciwieństwie do PKP, w samolocie nie staniesz na korytarzu – po prostu nie wejdziesz na pokład.

Najpierw przewoźnik proponuje dodatkowe bonusy za rezygnację z lotu. Jeśli przyjmiesz taką propozycję, odszkodowanie Ci nie przysługuje. Jeśli jednak zostaniesz wytypowany do pozostania na lotnisku, możesz ubiegać się o odszkodowanie.

Linia lotnicza wciąż musi zadbać o lot alternatywny. Nie jest to bonus, a ich obowiązek. 

Po piąte – zanim kupisz bilet, sprawdź linię

Marna rada w sytuacji, gdy już jesteś na lotnisku i starasz się szybko sprawdzić, jak sobie pomóc. Jeśli jednak czytasz ten artykuł wciąż na etapie planów, zawrzyj w nich również świadomy wybór przewoźnika.

Nie chodzi wcale o tego niezawodnego. Nawet najbardziej luksusowa linia może mieć problemy, a tanie linie lotnicze to często sposób na spontaniczny wyjazd na weekend do europejskiej stolicy, albo oszczędność kosztów podczas urlopu w Turcji. Dlaczego przewoźnik jest tak istotny?

O odszkodowanie możesz walczyć dzięki rozporządzeniu 261/2004 Parlamentu Europejskiego. Nakazuje ono, aby każdy przewoźnik posiadający swoją siedzibę w kraju Unii Europejskiej, wypłacał odszkodowania za lot odwołany nie później niż 2 tygodnie przed wylotem oraz za każde lądowanie minimum 3 godziny po planowym czasie.

Co to oznacza w praktyce? Europejskie linie, takie jak Ryanair, Lufthansa czy Wizz Air, muszą prawnie odpowiedzieć za swoje błędy. Odszkodowanie za lot w liniach Wizz Air (https://skysupport.pl/wizz-air-opozniony-lub-odwolany-lot/) jest łatwiejsze do uzyskania, niż za lot tureckim Pegasusem czy ukraińskim Skyline.

Materiał zewnętrzny

Oceń post
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Możesz Również Polubić