Komu przysługuje odszkodowanie lotnicze i jak je uzyskać?

Twój lot został odwołany? A może odbył się, ale z dużym opóźnieniem? Bardzo prawdopodobne, że przysługuje Ci odszkodowanie lotnicze. Dokładne zasady wypłacania rekompensaty za poniesione straty określają unijne przepisy. Sprawdź, kto może liczyć na odszkodowanie za lot i dowiedz się, jakie kroki trzeba podjąć, aby je uzyskać.

Kiedy można ubiegać się o odszkodowanie za lot?

Pasażerowie mają prawo do ubiegania się o odszkodowanie lotnicze za odwołany lub opóźniony lot, o ile zostaną spełnione określone warunki. Dokładne zasady w tym zakresie określa Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. Regulacja ustanawia wspólne wytyczne co do zadośćuczynienia i pomocy dla pasażerów w przypadku odwołania lub dużego opóźnienia lotów. Zgodnie z treścią dokumentu odszkodowanie przysługuje wyłącznie w przypadku lotów, które:

  • były w całości realizowane na terenie Unii Europejskiej;
  • zaczynały się w kraju należącym do Unii Europejskiej;
  • kończyły się w kraju należącym do Unii Europejskiej i były obsługiwane przez przewoźnika mającego siedzibę w jednym z państw Wspólnoty.

Ważne! Wniosek o odszkodowanie można składać tylko wtedy, gdy to linia lotnicza ponosi odpowiedzialność za opóźnienie lub odwołanie lotu.

Jak uzyskać odszkodowanie lotnicze?

Aby zwiększyć swoje szanse na otrzymanie odszkodowania za lot, warto postępować wg. poniższego schematu.

1. Zgromadzenie dokumentów

Do uzyskania zadośćuczynienia za opóźniony lub odwołany lot konieczne jest wykazanie, że dana osoba faktycznie wykupiła bilety na konkretne połączenie. Może posłużyć do tego karta pokładowa lub inny dokument z numerem rezerwacji, np. bilet elektroniczny lub umowa z biurem podróży. Są one niezbędne do wystąpienia o odszkodowanie do linii lotniczych.

2. Poznanie przyczyny opóźnienia

Jeśli zamierzasz ubiegać się o odszkodowanie, musisz znać powód odwołania lub opóźnienia lotu. Dzięki temu będziesz w stanie precyzyjniej sformułować swoje roszczenia. Na wystąpienie problemów z realizacją połączenia mogą wpłynąć np. niekorzystne warunki pogodowe, awaria samolotu lub braki w personelu.

3. Zebranie dowodów

W roszczeniu swoich praw z pewnością pomogą dowody, które potwierdzą winę przewoźnika w powstaniu opóźnienia lub odwołaniu lotu. Aby je uzyskać, można poprosić pracowników lotniska o wystawienie zaświadczenia potwierdzającego wystąpienie problemów z realizacją danego połączenia. Ponadto warto wykonać dokumentację fotograficzną, np. zrobić zdjęcie tablicy odlotów, na której widnieje informacja o opóźnieniu.

4. Złożenie wniosku o odszkodowanie

Wniosek o odszkodowanie możesz złożyć osobiście w formie pisemnej lub elektronicznej lub korzystając z pomocy pośrednika zajmującego się roszczeniem praw pasażerów. Wsparcie w tym zakresie uzyskasz na stronie https://www.airhelp.pl/.

Przy samodzielnym wysyłaniu dokumentu za pośrednictwem strony linii lotniczych przeważnie istnieje możliwość wyboru metody uregulowania odszkodowania. Może to być np. gotówka, przelew bankowy lub voucher na zakup kolejnych połączeń u danego przewoźnika.

5. Oczekiwanie na rozpatrzenie wniosku

Linie lotnicze mają 30 dni na rozpatrzenie wniosku, choć zwykle dzieje się to znacznie szybciej. W razie otrzymania odmowy wypłaty rekompensaty za opóźnienie lub odwołanie lotu, która Twoim zdaniem narusza przepisy rozporządzenia 261/2004/WE, możesz zaskarżyć linie lotnicze w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego lub złożyć wniosek do sądu. Pamiętaj, że brak odniesienia się do złożonego wniosku w wyznaczonym terminie jest równoznaczny z wydaniem pozytywnej decyzji.

Sprawdź, czy przysługuje Ci odszkodowanie i skorzystaj z przysługujących Ci praw.

Oceń post
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Możesz Również Polubić